הספרייה שלנו

שקית זרעים – משמעויות מעבר מקהילה צעירה לבוגרת

מאת עומר לבקוביץ'

   |   

22 בדצמבר 2015
"אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה.
מֵאֵת יְהוָה הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ."  
(תהלים קיח)
"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן
הָיִינוּ כְּחֹלְמִים…
הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ
הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע
בֹּא יָבֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו…"    
(תהלים קכו)

אנחנו, בבית ישראל, חווינו במהלך השנים את מילות תהילים: 'הלוך ילך ובכה נושא משך הזרע' (נושא שק הזרעים ההולך וזורע צועד בחרדה ובבכי- האם יבוא גשם? האם תהיה צמיחה? האם יהיו חיים ויבול במפעל הזה?…) זורעים בדמעה, זריעה עיקשת של שנים, לא פעם בבדידות. וכך גם השותפים למפעל שלנו ולמפעל הקהילות זורעים ומקווים, מתפללים, אולי אף בוכים.

אני מקווה שמתקרבת עכשיו עת קציר.. השיבולים מתמלאות, הבשלות ניכרת. ההשקעה בזרעים זעירים לפני עשור ושניים עומדת להפוך לאלומות אלומות של שדות רבים וגדולים. באלומות אני מתכוון להשפעה רחבה על החברה בישראל.

אנסה לתת תמונה על בית ישראל אז והיום ולתת טעימה מאתגריה של קהילה וותיקה. ארשה לעצמי לומר דברים בשבח המפעל שאני חבר בו, זאת בשל העובדה שאני מדור המצטרפים ולא המקימים ולא שלי היא זכות ההעזה, הזריעה בדמעה, האמונה כנגד הקשיים, אלא  של המקימים. הן שאפשרו לשתיל לצמוח. ומתוך זה ננסה  להבין משהו על מאפיינים וצרכים של קהילה ותיקה ואולי על תופעת הקהילות הוותיקות בפרט:

לפני 23 שנה זו הייתה קבוצה של 5 משפחות- שקית זרעים קטנה מאד.

הם זרעו עצמם באדמה חברתית קשה שהביטוי המקראי 'אבן מאסו הבונים' יאה לה: פריפריה חברתית, שוליים כאובים שהמבט עליהם מבחוץ הוא של מיאוס, של רצון לפנות מהעין.

וכיום?  יתכן ואכן הייתה האבן המאוסה לראש פינה. לפחות מבחינתנו האבן המאוסה הייתה אבן ש"היא נפלאת בעינינו" והשכונה הצמיחה את עצמה למקומות חדשים וטובים. אנשים בה נבנו וצמחו, ועדיין דרך לפנינו.

ומסביב לאבן המאוסה שהפכה לאבן הראשה שלנו נבנה בניין, צמחו מפעלים חינוכיים נוספים ונבנו מעגלים מעגלים של הקהילה, עד כי היום ישנן מעל 70 משפחות שמשתייכות לקהילה ועוד רבות שקשורות אליה.

הייתי מאפיין את שלב ההתפתחות שאנו נמצאים בו בשני אופנים:

1) מעבר לסדרי גודל חדשים  
2) מעבר מעשייה מקומית ממוקדת למרחב של שדות פעולה.

  • מקהילה קטנה – לקהילה שצועדת לכיוון ה 100 משפחות- קהילה שממשיכה לגדול הן ב'גרעין' והן ב'פרי'. כלומר גם בגרעין המשפחות שמחויבות למעשה החלוצי, וגם במעגלים הנקשרים לחיי הקהילה, התרבות, החינוך והאווירה.
  • קהילה שהמפעלים שלה מתרחבים: ממכינה לדתיים חילונים ומסורתיים שהתחילה ב1997 עם 20 קיבוצניקים, היא הפכה למכינה שבקרוב יהיו בה מעל 100 חניכים מעיירות הפיתוח, מההתנחלויות, מהקיבוצים, מהמרכז ומירושלים, מעולי רוסיה ואתיופיה ומארה"ב.
  • מקהל יעד שהוא בעיקר נערי המכינה וילדי שכונה לקהלים מתרחבים: הורים, צעירים אחרי צבא, מבוגרים, נוער וקשישים בשכונה. ולא רק חינוך בלתי פורמאלי, גם פיתוח קהילתי וקימות ובית מדרש וחינוך פורמאלי.
  • מיעד הגשמה אחד לבוגרים (קהילת בית ישראל) לבניה יחד עם קרן שחף,של רשת קהילות בוגרים משימתיות העוסקות בהתיישבות חברתית.
  • מגן ילדים אחד מהוסס לאשכול גנים גדל ובית ספר צומח משלב.
  • מפרויקט נוער של בודדים לעשרות רבות של נערים ונערות (סחי וחוגי סיור ועוד).
  • מגינה קהילתית קטנה ל'מרכז קימות'  שוקק חיים עם ארבע גינות, שוק תוצרת מקומית של גילה, ופעילות בבתי הספר.

אם כך, מה הם בעצם האתגרים?

א) בניית תשתית כלכלית בת קיימא ויציבה שתאפשר לצמח הזה להעמיק שורשים ולהרבות ענפים למען החברה הישראלית.

ב) יצירת מודל ארצי חלוצי של התחדשות עירונית (פנוי בנוי) חברתי קהילתי – מעיסוק בשיקום חברתי של שכונה במצוקה, למאמץ של הפיכת יוזמת הפנוי בנוי מנדל"נית גרידא להזדמנות חברתית יחודית של בניה לכתחילה של שכונה אינטגרטיבית קהילתית ברוח ערכי הקהילות.

ג) פיתוח דרך העשיה המשותפת עם זרועות הממשלה והרשות המוניציפלית, כך שהיתרונות היחסיים של קהילה משימתית יבואו לידי ביטוי . מחד, בלי להחליף את הממסד ומאידך, בלי להיבלע בו ולאבד את הדרך הערכית וההתלהבות.

ד) שמירת הנשמה ופיתוח הגוף של הקהילה הגדלה: שמירת לב פועם – נשמת הקהילה- גרעין מחויב ומסור המקיים שיח של חזון ותורה סביב האתוס החלוצי, יחד עם בניית מערכת פעילים וועדות וארועים שמערבים ציבור גדול .

ה) אתגר הבנים – הצלחת חזרת הבנים כבחירה של שותפים לדרך והצלחת השתלבות משמעותית  .

ו) הצמחת קהילות בוגרים שימשיכו בדרכן את המודל .

שנזכה לחוכמה של וותיקים עם חדווה של ראשונים.

  • הכל
  • דברים שכתבו עלינו
  • דברים שכתבנו
  • ללא קטגוריה
  • ניגונים
  • סרטונים
  • פודקאסטים
האדמו"ר מהקיבוץ - אתנחתא

חסיד במיל'

פרקים נוספים של תא שמע הפודקאסט הבית ישראלי

שיעורים אקטואליים מפי מורים, אנשי קהילת בית ישראל ובוגרי המכינה בשיח על נושאים הנוגעים בחיינו …

מחרוזת ניגונים

מחרוזת ניגונים

לניגונים נוספים מוזמנים להכנס ליוטיוב שלנו:

מוישי פרידמן על חינוך, טבע ושכונה בחוות דעת

מוישי פרידמן על חינוך, טבע ושכונה בחוות דעת

הכירו את מוישי פרידמן, תושב שכונת גילה בירושלים שמנהל את מרכז "חוות דעת"- מרכז החדשנות …

שאלה תשובה | יעל ותמר

יעל סרלין בראיון על אומנות, שורשים ובית ישראל

יעל סרלין, אמנית רב תחומית שגדלה בקיבוץ והחליטה לחזור בתשובה, ותמר צייטלין, ציירת שעזבה קהילה …

"רצון - ללמוד מתוך מוטיבציה פנימית" (3/5) ~ענת לבקוביץ'~ רצון ורצון נגדי

ענת לבקוביץ על רצון ורצון נגדי, למידה מתוך מוטיבציה פנימית

~ענת לבקוביץ'~ רצון ורצון נגדי ענת היא הרכזת הפדגוגית של בית הספר, מנחה מוסמכת מטעם …

דב אלבוים מארח את אילון שמיר לשיחה מרגשת על גורדון, אור וחושך, נוכחות ובית ישראל.

דב אלבוים מארח את אילון שמיר

דב אלבוים מארח את אילון שמיר לשיחה מרגשת על גורדון, אור וחושך, נוכחות ובית ישראל.מידע …

הושע פרידמן בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות תשע''א 2011

הושע פרידמן מדליק משואה

ראיון עם גיא גרדי - קרן שח"ף

גיא גרדי על קהילה עירונית

גיא גרדי, ממייסדי קיבוץ בית ישראל, מתוך סרטון של קרן שח"ף על קהילות צעירים משימתיות …

ציפורה פרידמן בן שלום - בסנדלריה בסעד תשנ''ז

ציפורה פרידמן בן שלום בסנדלריה

קטעים מתוך ריאיון שהתקיים עם ציפורה בסנדלריה בסעד, ע"י חברי גרעין לֹטם. הוקרן בערב לזכרה.

מכינת בית ישראל חוגגת 20 שנה

רגעים מכנס עשרים שנה למכינת בית ישראל

על צניעות, גורדון ו'בית ישראל' / יואב שורק

על צניעות, גורדון ובית ישראל

בכ"ד שבט חל יום השנה לפטירתו של אהרן דוד גורדון, לפני תשעים שנה בדיוק. בשנים …

התחדשות בחינוך ובחנוכה

"להעלות את מלוא כוחותיהם הגנוזים, לחנך ליחס של כבוד לטוב, ליפה ולחופש…" (יאנוש קורצ'אק).אין ספק …

ציונות וחלוציות בימינו

"דור מחדש ויוצר אינו זורק לגל האשפה את ירושת הדורות…" (ברל קצנלסון)את מוקי צור, מחנך, …

מה בין שיטת ניופלד לפורים?

למה אנחנו זקוקים להיקשרות בשביל להיות עצמאיים? למה הרבה ילדים בוכים דווקא בפורים? מה הצורך …

piyutimage

נגון לפיוט "כי אנו עמך"

נגון לפיוט "כי אנו עמך" מתוך תפילת ערב יום הכפורים, כפי שמושר בקהילת הקבוץ העירוני …

נגון לפיוט "כי הנה כחומר"

נגון לפיוט "כי הנה כחומר"

נגון לפיוט ״כי הנה כחומר ביד היוצר״ מתוך תפילת ערב יום הכפורים, בלחן המיוחס לר' …

נגון לפיוט "אמנם כן"

נגון לפיוט "אמנם כן"

נגון לפיוט "אמנם כן" מתפילת ליל יום הכפורים, כפי שמושר בקבוץ "בית ישראל", ע"פ לחן …

נגון לפיוט "יעלה תחנוננו"

נגון לפיוט "יעלה תחנוננו"

מילות הפיוט:יַעֲלֶה תַחֲנוּנֵנוּ מֵעֶרֶב. וְיָבוא שַוְעָתֵנוּ מִבּקֶר. וְיֵרָאֶה רִנּוּנֵנוּ.עַד עָרֶב:יַעֲלֶה קולֵנוּ מֵעֶרֶב. וְיָבוא צִדְקָתֵנוּ מִבּקֶר. …

האדמו"ר מהקיבוץ

100 ישראלים

100 ישראלים מעוררי השראה

במעלה הכרמלי

אדמור בכיפה סרוגה

על קיבוצים עירוניים – שמעתם?

בלי רפת או לול, שני קיבוצים מרכזיים שפועלים הרחק מאור הזרקורים מבקשים לגשר בין דתיים …

הנביא מדגניה א': האם כתבי א.ד. גורדון הם התרופה לקרע בעם?

אחת לשנה מתקיים בירושלים ערב זיכרון, "יארצייט" בשמו המסורתי, לאהרון דוד גורדון, מחשובי ההוגים הציונים. …

להיכנס לכיתות, נגמר השיעור

כתבה בעיתון "הארץ" על פרוייקט "כיתה בטבע", 17.05.19 בחינוך המיוחד קוראים לזה "טיפול בשטח", בחינוך …

האור הגנוז – לימוד ביתי להדלקת החנוכיה

הלימוד עוסק באור ובדרכים לגלותו במציאות חיינו. ננסה להבין איזה מין אור נברא ביום הראשון, …

נותרה הסוכה בודדה ושוממה

ביכורים לחג הסוכות חג סוכות הוא חג שהותיר על ילדותי רושם גדול. ראשית היתה זו …

גורדון בשבילי

גורדון בשבילי הוא דמות המנהיג הרוחני שלא תובע עבור עצמו אלא עבור הציבור; שנאמן לעם …

שקית זרעים – משמעויות מעבר מקהילה צעירה לבוגרת

"אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה. מֵאֵת יְהוָה הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ." (תהלים קיח) …

הבשורה של הפריפריה – תפקיד הקהילות

בבואנו כקבוצה לפריפריה, וכמי שבחרו לחיות בה את חייהם באופן מלא, תפקידנו המרכזי הוא לזהות …

גלילה למעלה
דילוג לתוכן