הספרייה שלנו

שיהיו חלוקי דעות אבל ללא חילוקי לבבות

      

שיחה עם תא"ל (במיל) הושע  פרידמן בן שלום, ראש מכינת בית ישראל רשם : יאיר טיקטין .
פורסם בעלון המכינות הקדם צבאיות המעורבות

יאיר:  ספר מה הניע אתכם להקים את מכינת בית ישראל לפני למעלה  מחצי יובל?

הושע: הקמת המכינה קשורה לביוגרפיה האישית שלי. גדלתי בין ובתוך הרבה עולמות וראיתי את היופי שבכולם,

נולדתי לפני כ270  שנה באוקראינה לתוך משפחה חסידית , משפחה עם שליחות גדולה מאוד לכלל ישראל. חשוב לציין שבזמנו החסידות  יצאה עם שליחותה אל כלל ישראל , הבעש"ט היה גר בתוך העם.

 בהמשך הביוגרפיה שלי, נולדתי בקבוץ רשפים של השומר הצעיר ומשם עברנו לבני ברק לוויזניץ' אל סבי האדמור מויזניץ, ומשם לקבוץ סעד, חינוך בקבוצת יבנה, גיוס  לצבא, סיירת גולני, יציאה לקצונה, חזרה לגולני והמשך במילואים עד למפקד חטיבת כרמלי וכקצין מילואים ראשי.

בשנה שלפני רצח רבין, שהייתה שנה מתוחה מאד, שבמובנים מסוימים מזכירה את התקופה הנוכחית,  באותה השנה שי זרחי ואני הנחינו פעם בשבועיים מעגל  של כל ראשי תנועות הנוער מעזרא ובני עקיבא ועד השומר הצעיר והנוע"ל. כשראש הממשלה יצחק רבין נרצח זה זעזע אותי עמוקות, לא העלתי בדעתי שלנו כיהודים יכול לקרות אסון כזה, וברמה האישית התאבלתי על רבין ועלינו זמן רב.  באחד הימים שאחרי הרצח, הגעתי הביתה וקבלתי הודעה להגיע לאגף הנוער והנח"ל , הגעתי לתל אביב ופגשתי את יואל מרשק יחד עם יהודה דובדבני ראש האגף הבטחוני חברתי במשרד הביטחון, הם חזרו מסיור במכינה התורנית ביתיר,  והחליטו שצריך להקים מכינה חילונית דומה לתנועה הקיבוצית , והם וביקשו ממני לעמוד בראשה. הצבעתי על עצמי  והזכרתי להם שאמנם אני סמג"ד במי"ל אבל אני עם זקן ופאות,ושאלתי- האם אני נראה להם מתאים?. והם ענו  לי שכן . ואז אמרתי  שאני מוכן, אבל רק בתנאי אחד- שזו לא תהיה  מכינה חילונית- אלא מכינה משלבת של חילונים ודתיים!. הייתה שתיקת תדהמה בחדר, הם הביטו זה בזה והחליטו שהולכים על זה.

המטרה בהקמת המכינה הייתה להקים מכינה של שליחות, לגור בתוך מתחם קשה יום בשכונת גילה בסמוך לקיבוץ העירוני בית ישראל שאני חבר בו, ולעבור תהליך של בניה מברית גורל לברית ייעוד משותף.

מצד אחד לרוץ קדימה על הדברים שעליהם אנחנו כן מסכימים כמו צדק חברתי והגיוס לצבא ומן הצד השני לראות איך אנחנו מתחילים לשאול ביחד את השאלות הגדולות: מאיפה באנו? לאן אנחנו הולכים? מי אנחנו? מי אנחנו רוצים להיות ?  מה הייעוד שלנו כעם  וכחברה?  לפחד פחות מהגדרות של דתיים וחילונים ולחשוב איך ליצור ביחד  את ברית הייעוד המשותפת.

יאיר: אנחנו נמצאים למחרת יום הכיפורים, במוצאי הצום , אחרי יום של התעלות נשמה, פתחנו את אתרי החדשות וקראנו את הכותרות שסיפרו על מה שאירע בתל-אביב. אנחנו כבר שמונה חודשים נמצאים במצב מתוח מאוד בחברה הישראלית. מה דעתך על המצב?

הושע: הנס הגדול של קבוץ הגלויות וקבוץ התרבויות והערכים, יצר דברים מופלאים אבל הוא יצר  גם פחדים גדולים. אלה הם קשיי וכאבי קיבוץ הגלויות.  הבעיה  המרכזית היא חטא המיגזריות והנפרדות (חטא מלשון פיקשוש/החמצה).

 והחטא נובע מתוך פחד זהותי ואמוני, אנשים באופן טבעי רוצים לגור עם הדומים להם, לדוגמא יצירת שכונות וחינוך לדתיים- הפחד הנורא הוא שילדנו יהיו חילונים. 

והפוך, לבנות מוסדות לשומר הצעיר ולחנך בחינוך "שומרי"- החשש הגדול שמא החבר'ה יחזרו בתשובה ח"ו.

 זה יושב על זהויות חלשות (ויש לי אמפטיה רבה לחולשה היא כל כך אנושית) וככל שהזהות חלשה יותר בנקודה הפנימית שלה כך היא בוחרת להקצין , ככל שאני יותר מאוים  אני יותר קיצוני.

 אמא שלי אמרה פעם: במאה שערים כל הזמן מגביהים את החומות,ומי שמגביה חומות יודע למה הוא עושה זאת,  וזה לא מחוזק אלא מחולשה.

לצד הפחד ישנה התקשורת שנותנת בולטות לדרמות, לאלו שצועקים ומפלגים והפוליטיקה שבה במקום שהרוב ינהיג, הקיצונים מוליכים את הרוב. 

המקור של הפחדים הם משברי זהות:

במגזר החילוני יש משבר זהות מתמשך , הציבור שעשה את הנס והקים את הארץ עבר לערכים אוניברסאלים  ואיבד חלק מהאתוס שלו , האתוס החלוצי והחברתי שהיה מזוהה עם התנועה הקיבוצית וסחף את כלל החברה והאתוס הישראלי,

 גם המגזרים החרדיים נמצאים במשבר זהות  וערכים מורכב וקשה, והמגזר הציוני דתי קרוע לחלוטין בין  זרמיו השונים וזהויותיו,

בעצם כל הציבורים בעם ישראל נמצאים כרגע במשבר  עמוק! ומתוך כך כולם מפחדים לאבד את הזהות. ולכן הדרך לפתרון היא לא רק פוליטית אלה בעיקר חינוכית-ערכית וחברתית .

יאיר: זה מוביל אותי לשאלה הבאה: מה לדעתך הפתרון ?

הושע: הפתרון הוא תהליכי.

אני מעריך שבטווח הקצר יהיה רע לתפארת, כי כולם חשים את הקושי, וקשה לנשום.

אבל בטווח הבינוני והארוך אנו ניבנה ונתחזק

כיוון מציאותי אחד ,שאני לא מעוניין להעלות אותו על דל שפתיי הוא פתרון שמגיע מבחוץ. לאורך ההסטוריה שלנו בכל פעם שלא הצלחנו ליצור חיבור אחוה ואחדות  בעמינו – הגויים הזכירו לנו שאנחנו עם אחד..

ואני מקווה מאוד שלא נגיע לשם ח"ו.

שלא נגיע לכך שברית הגורל תאלץ אותנו להתאחד ותגבר על ברית הייעוד.

הפתרון השני  הוא דרך חיזוק ברית היעוד שלנו, לתת ביטוי לאחדות שלנו על ידי מפעליים ממזגים, על ידי חינוך למתינות ועל ידי חינוך לעדינות חיבור ליהדות ודמוקרטיה כשלמות אחת , שתקשורת ההמונים תבין שיש לה תפקיד והיא תבחר להיות  תקשורת מקרבת ומשקפת ולא תקשורת מוכרת ומעצימה דרמות ומיעוט קיצוני . 

יש לנו ייעוד גדול, והיעוד הוא להיות חברת מופת שמכוונת לכלל האנושות. (אור גויים)

שמאירה לנו ולכלל האנושות ייתכנות של קיום "ממלכת כהנים ועם קדוש" אנושות שתשאף ותדע   לקיים "ואהבת לרעך כמוך", ושתצליח לקיים את החזון של "לא ישא גוי אל גוי חרב", לייצר יחסים  שלא מבוססים על כוח

יאיר: ומה צריך לעשות בשביל להגיע לשם?

עוד הרבה מפעלים משותפים.

מכינות תנועות נוער ובוגרים וכו,

שיח והפצה של הכיוון הזה  לכלל החברה  בכל דרך, כי זה תואם את התקווה העמוקה של רוב האנשים שאני פוגש בכל המגזרים,

וכמובן שגם במכינות יש כאבים אבל המכינות המשולבות לצד מוסדות משותפים נוספים  הם הכיוון לדרך .

מעשה אפקטיבי  נוסף נמצא בצבא הגנה לישראל, צהל לא רק ככוח לוחם אלא כסמל של ברית הגורל  , ובשביל זה צריך לדאוג שכמה שיותר אנשים ישרתו בצבא  ויהפכו את חייהם לחיים של נתינה ושליחות . יש לחנך לחסד לאהבת ישראל ולאהבת אדם , לחנך למתינות ועדינות כתפיסות עולם, לחנך את הנוער ואת עצמינו להעדיף מוטיבציה של  שיתוף על פני תחרותיות.

בעצם אני מדבר על  חיזוק העצמה והעמקת האמונה, ואז תהיה לך את היכולת לצאת מהמגזר שלך ולהפגש עם כלל ישראל , במקום לפחד- להאמין.

ככל שתהיה לך אמונה עמוקה יותר  תפנים  שזה לא מאיים על זהותך.

 ניתן להתפלל בכיכר העיר איך שאנשים רוצים,

 אפשר להתפלל בכיכר העיר בהפרדה והשמיים לא יפלו. ואפשר ביחד והשמים לא יפלו ,ואפשר זה לצד זה,

ובלבד שיכוונו לשם שמים

ולא לשם הפגנה או לשם ריב

יאיר: לסיום, מה אתה רוצה לברך את עם ישראל לכבוד חג הסוכות?

אני רוצה לברך אותנו באהבה שנזכה ,לשפיות לחיבור בינינו ולפיוס ,

 רוצה  לומר לכל מי שמפחד או חלילה מתייאש  שאין לי ספק שאנחנו נצא מזה מחוסנים ומחוזקים!

לרובינו נמאס מהטירלול  מהדרמטיות ומהשנאה

והרוב יבחר לעבור  לתהליכי עומק של חיים משותפים, שבהם תהיה  העמקת הזהות הערכית ,  של  הערכים השונים  , כפי שאמר הרב קוק, שכל אחד מחזיק ניצוצות מתוך האמת, ולכן יש חשיבות  גדולה לכל דעה ודעה. ואנו נצליח ליצור חברה שיש בה חלוקי דעות אבל ללא חילוקי לבבות

עכשיו  הזמן של הקיצונים , אבל אני בטוח שהתקופה הזו תחלוף

שאלף פרחים יפרחו זה לצד זה

ואם נצליח נאגד אותם לזר שיהיה לנו לכתר,

יש כוחות אדירים שהחזירו אותנו לכאן אחרי אלפיים שנה, והכוחות הללו יגברו  ולא יעצרו אותנו על הקטטה והכאבים הללו שהם חלק מקשיי וחבלי קיבוץ הגלויות.

ולקראת חג הסוכות , אני רוצה לאחל חג שמח לכל עם ישראל. סוכות  זה חג יהודי שבו אנחנו מזכירים את הייעוד שלנו כלפי כלל האומות. 

חג סוכות זה חג של  תשובה מתוך שמחה ואהבה, ובעיקר זה חג האמונה, כפי שהזוהר מכנה את הסוכה : "צל האמונה" וכולם יוצאים החוצה ומבינים מה חשוב באמת, חיים של אהבה , חיים של קבלת אורחים .

המשל הידוע על ארבעת המינים מזכיר לנו שצריך את כולם יחד באגודה אחת, אי אפשר להסתפק באתרוג בלבד. אם שואלים אותי מה המין הכי חשוב בארבעת המינים? אז אני עונה שהכי חשוב זה הקוישקלך- מה שמאגד את ארבעת המינים ביחד, שהרי אם לא נהיה באגודה אחת אז פשוט לא נהיה.

בסוף חג הסוכות חוגגים את שמיני עצרת. המדרש אומר ששם החג "שמיני עצרת" הוא משל למלך שעשה סעודה גדולה שבעת ימים לכל בני ממלכתו, וביום האחרון לפני הפרידה ביקש מבניו הפרטיים שלו, בבקשה עיצרו עימי עוד יום אחד "קשה עלי פרדתכם" בבקשה תישארו איתי יום אחד נוסף. וזה על פי המדרש היום הנוסף של שמיני עצרת.

סבי האדמו"ר מרוז'ין אמר על  המילים "קשה עלי פרדתכם" קשה עלי הפירוד שבינכם,

קשה לי המחלוקת שבינכם..

 גם לי קשה, קשה מאוד הפירוד שביננו.

 אבל חמישים שנה אחרי מלחמת יום הכיפור אני באמת מאמין שאנחנו נצא מזה מחוזקים ומבינים יותר.

אני מאחל לכולנו שנצליח לקיים את המצווה של "ואהבת לרעך כמוך" להקשר עם אמונתינו ומתוך כך למצוא את המאחד בין כולנו.

  • הכל
  • ניגונים
  • סרטונים
  • דברים שכתבנו
  • דברים שכתבו עלינו
  • פודקאסטים
  • ללא קטגוריה

"כל שלילת זכויות אדם תפתח שער לכל תועבות העריצות וההתעללות שנהגו במצרים" / אביעד הומינר

מנכ"ל שותף של המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון וחבר בקהילת בית ישראל "וירעו אתָנוּ הַמִּצְרִים – כְּמו שֶׁנֶּאֱמַר: הָבָה נִתְחַכְמָה לו פֶּן יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי ...

אבדות ומציאות / שלומי טמסות

מלמד בבית ישראל, במדרשות ומכינות, וחבר בקהילת בית ישראל רגע אחרי שמשילים מעלינו את התחפושת הפורימית ומשיבים אותה לבוידעם, מגלים שהתחפושת היא בסך הכל הכנה ...

כנפי רוח – קטעי חיזוק בית ישראלים לחזית ולעורף

פק"ל רוח 1: פק"ל רוח 2: פק"ל רוח 3:

שיהיו חלוקי דעות אבל ללא חילוקי לבבות

שיחה עם תא"ל (במיל) הושע  פרידמן בן שלום, ראש מכינת בית ישראל רשם : יאיר טיקטין .פורסם בעלון המכינות הקדם צבאיות המעורבות יאיר:  ספר מה ...

רבי ישראל פרידמן בן-שלום בטקס הנחת אבן הפינה לבית הכנסת "תפארת ישראל" ברובע היהודי

מתוך אתר ערוץ 7, החל מדקה 6:40 >>https://www.inn.co.il/news/277018

ראשית השנה – ערכת תוכן מבית ישראל

דף לימוד לראשית השנה / יעל פרידמן

לחצו להורדה והדפסה ראשית הזמן ערב יום הכיפורים בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִיםהִפְלַגְנוּמִנִּסְיוֹנוֹת שֶׁתַּמּוּ אֶל נִסְיוֹנוֹת שֶׁהֵחֵלּוּ.עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים הָיָה לָנוּרֵאשִׁית הַזְּמַןבְּדִמְמַת אִי שֶׁהֵאִיריָםבְּנֵרוֹתשָׁם אִמַּצְתָּ אוֹתִי אֶל ...

לחלום בעיניים פקוחות / גיא גרדי

מי שהולך יחף, בארץ הזאת הלוהטת, חש כי הוא דורך על שברי חלומות. כל-כך הרבה שברי חלומות, עד כי ניתן לקרא לה- ארץ שברי החלומות. ...

טקס המעבר השכונתי תשפ"ג

מחשבות על שליחות

'לא טוב היות האדם לבדו' (מחשבה קצרה על שליחי וולט, שליחות ומה שביניהם) / שלומי טמסות

שליחי הוולט שממלאים את כבישינו מסמלים את המהפכה שבתוכה אנו חיים, אני רוכש משמע אני קיים, אני קליינט משמע יש לי זכויות, בעיקר להתלונן, הפונקציונאליות ...

קול גלגל המתגלגל – מחשבה קצרה על תפקיד / שלומי טמסות

שנים רבות חלפו מאז הצהיר טרומפלדור ידידנו, "צריך גלגל – אני גלגל" כמי שמבקש לומר לבני דורו שהאדם בגדולתו הוא האדם המתמסר לתפקיד באופן מוחלט ...

מחשבה קצרה על מוצלחות / שלומי טמסות

לפני מספר שנים הגעתי ביום ההורים של ילדינו אל בית הספר, הייתי אז הורה די צעיר והיה זה אחד מימי ההורים הראשונים שבהם יצא לי ...

שיחה בכאן 11 – על פירוד ואחדות

בגובה העיניים: מפקד בני ישראל והמשמעות מאחורי התהליך / שלומי טמסות

מדוע נדרש משה לִמְנות את ישראל בעצמו במקום להיעזר בראשי השבטים? על המפגש האישי של המנהיג עם עמו וההעצמה ההדדית שצומחת ממנו
האדמו"ר מהקיבוץ - אתנחתא

חסיד במיל'

פרקים נוספים של תא שמע הפודקאסט הבית ישראלי

שיעורים אקטואליים מפי מורים, אנשי קהילת בית ישראל ובוגרי המכינה בשיח על נושאים הנוגעים בחיינו הבוגרים לעוד פודקאסטים >>
רובי קסל מנגן בטיש

מחרוזת ניגונים

לניגונים נוספים מוזמנים להכנס ליוטיוב שלנו:
מוישי פרידמן על חינוך, טבע ושכונה בחוות דעת

מוישי פרידמן על חינוך, טבע ושכונה בחוות דעת

הכירו את מוישי פרידמן, תושב שכונת גילה בירושלים שמנהל את מרכז "חוות דעת"- מרכז החדשנות בטבע הראשון מסוגו בעולם, שהקים מינהל החינוך בעיריית ירושלים. יצאנו ...
שאלה תשובה | יעל ותמר

יעל סרלין בראיון על אומנות, שורשים ובית ישראל

יעל סרלין, אמנית רב תחומית שגדלה בקיבוץ והחליטה לחזור בתשובה, ותמר צייטלין, ציירת שעזבה קהילה דתית קיצונית וסגורה ויצאה בשאלה, בשיחה על הבחירות שכתבו את ...
"רצון - ללמוד מתוך מוטיבציה פנימית" (3/5) ~ענת לבקוביץ'~ רצון ורצון נגדי

ענת לבקוביץ על רצון ורצון נגדי, למידה מתוך מוטיבציה פנימית

~ענת לבקוביץ'~ רצון ורצון נגדי ענת היא הרכזת הפדגוגית של בית הספר, מנחה מוסמכת מטעם מכון ניופלד של קבוצות הורים ומורים ותלווה את בית הספר ...
דב אלבוים מארח את אילון שמיר לשיחה מרגשת על גורדון, אור וחושך, נוכחות ובית ישראל.

דב אלבוים מארח את אילון שמיר

דב אלבוים מארח את אילון שמיר לשיחה מרגשת על גורדון, אור וחושך, נוכחות ובית ישראל.מידע נוסףון שמיר לשיחה מרגשת על גורדון, אור וחושך, נוכחות ובית ...
הושע פרידמן בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות תשע''א 2011

הושע פרידמן מדליק משואה

ראיון עם גיא גרדי - קרן שח"ף

גיא גרדי על קהילה עירונית

גיא גרדי, ממייסדי קיבוץ בית ישראל, מתוך סרטון של קרן שח"ף על קהילות צעירים משימתיות בישראל.
ציפורה פרידמן בן שלום - בסנדלריה בסעד תשנ''ז

ציפורה פרידמן בן שלום בסנדלריה

קטעים מתוך ריאיון שהתקיים עם ציפורה בסנדלריה בסעד, ע"י חברי גרעין לֹטם. הוקרן בערב לזכרה.
מכינת בית ישראל חוגגת 20 שנה

רגעים מכנס עשרים שנה למכינת בית ישראל

על צניעות, גורדון ו'בית ישראל' / יואב שורק

על צניעות, גורדון ובית ישראל

בכ"ד שבט חל יום השנה לפטירתו של אהרן דוד גורדון, לפני תשעים שנה בדיוק. בשנים האחרונות נחשפתי יותר ויותר – ועדיין, פחות מדי – לדמותו ...

התחדשות בחינוך ובחנוכה / גיא גרדי

"להעלות את מלוא כוחותיהם הגנוזים, לחנך ליחס של כבוד לטוב, ליפה ולחופש…" (יאנוש קורצ'אק).אין ספק שחינוך הוא אחד התחומים החשובים ביותר בכל מדינה ותרבות, אך ...

ציונות וחלוציות בימינו / מוקי צור

"דור מחדש ויוצר אינו זורק לגל האשפה את ירושת הדורות…" (ברל קצנלסון)את מוקי צור, מחנך, איש רוח ובין היתר מורה במכינה, פגשנו על שפת הכינרת ...

מה בין שיטת ניופלד לפורים? / ענת לבקוביץ'

למה אנחנו זקוקים להיקשרות בשביל להיות עצמאיים? למה הרבה ילדים בוכים דווקא בפורים? מה הצורך הזה להתחפש ולהיות מישהו שהוא לא אני?שיחה על גילוי וכיסוי ...
piyutimage

נגון לפיוט "כי אנו עמך"

נגון לפיוט "כי אנו עמך" מתוך תפילת ערב יום הכפורים, כפי שמושר בקהילת הקבוץ העירוני "בית ישראל" (ובמקומות נוספים). מילות הפיוט: אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ סְלַח ...
נגון לפיוט "כי הנה כחומר"

נגון לפיוט "כי הנה כחומר"

נגון לפיוט ״כי הנה כחומר ביד היוצר״ מתוך תפילת ערב יום הכפורים, בלחן המיוחס לר' שלום חאריטאנאוו (1933-1886). מילות הפיוט: כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר ...
נגון לפיוט "אמנם כן"

נגון לפיוט "אמנם כן"

נגון לפיוט "אמנם כן" מתפילת ליל יום הכפורים, כפי שמושר בקבוץ "בית ישראל", ע"פ לחן חסידות ויז'ניץ'. מילות הפיוט: אֱ-להֵינוּ וֵא-להֵי אֲבותֵינוּ: אָמְנָם כֵּן. יֶצֶר ...
נגון לפיוט "יעלה תחנוננו"

נגון לפיוט "יעלה תחנוננו"

מילות הפיוט:יַעֲלֶה תַחֲנוּנֵנוּ מֵעֶרֶב. וְיָבוא שַוְעָתֵנוּ מִבּקֶר. וְיֵרָאֶה רִנּוּנֵנוּ.עַד עָרֶב:יַעֲלֶה קולֵנוּ מֵעֶרֶב. וְיָבוא צִדְקָתֵנוּ מִבּקֶר. וְיֵרָאֶה פִדְיונֵנוּ.עַד עָרֶב:יַעֲלֶה עִנּוּיֵנוּ מֵעֶרֶב. וְיָבוא סְלִיחָתֵנוּ מִבּקֶר. וְיֵרָאֶה נַאֲקָתֵנוּ.עַד ...
הרב ישראל פרידמן בן שלום

האדמו"ר מהקיבוץ

100 ישראלים

100 ישראלים מעוררי השראה

תת אלוף הושע פרידמן בן שלום

במעלה הכרמלי

אדמור בכיפה סרוגה

על קיבוצים עירוניים – שמעתם?

בלי רפת או לול, שני קיבוצים מרכזיים שפועלים הרחק מאור הזרקורים מבקשים לגשר בין דתיים לחילונים. איך זה עובד והאם בכלל אפשר לחיות בקיבוץ הממוקם ...

הנביא מדגניה א': האם כתבי א.ד. גורדון הם התרופה לקרע בעם?

אחת לשנה מתקיים בירושלים ערב זיכרון, "יארצייט" בשמו המסורתי, לאהרון דוד גורדון, מחשובי ההוגים הציונים. אין זה פלא: במוקדים רבים של ההתחדשות יהודית רואים בכתביו ...

להיכנס לכיתות, נגמר השיעור

כתבה בעיתון "הארץ" על פרוייקט "כיתה בטבע", 17.05.19 בחינוך המיוחד קוראים לזה "טיפול בשטח", בחינוך הממלכתי "כיתה בטבע" – כיתות שלמות יוצאות מדי שבוע ללמוד ...

האור הגנוז – לימוד ביתי להדלקת החנוכיה

הלימוד עוסק באור ובדרכים לגלותו במציאות חיינו. ננסה להבין איזה מין אור נברא ביום הראשון, נבחן תשובה פרשנית אחת, ונסיים בדיון אישי על אותם מקומות ...

נותרה הסוכה בודדה ושוממה / גיא גרדי

ביכורים לחג הסוכות חג סוכות הוא חג שהותיר על ילדותי רושם גדול. ראשית היתה זו חגיגת הבניה, כבר למחרת ראש-השנה התחילה ההתרחשות בחצר הקיבוץ. צוות ...

גורדון בשבילי / במבי שלג

גורדון בשבילי הוא דמות המנהיג הרוחני שלא תובע עבור עצמו אלא עבור הציבור; שנאמן לעם ללא גבול, וזאת דווקא מתוך נאמנות לקול הפנימי שלו עצמו; ...

שקית זרעים – משמעויות מעבר מקהילה צעירה לבוגרת / עומר לבקוביץ'

"אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה. מֵאֵת יְהוָה הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ." (תהלים קיח) "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים… הַזֹּרְעִים ...

הבשורה של הפריפריה – תפקיד הקהילות / מאיה באר ושקד אלכסנדר

בבואנו כקבוצה לפריפריה, וכמי שבחרו לחיות בה את חייהם באופן מלא, תפקידנו המרכזי הוא לזהות את השפעות אי השוויון ואת השירותים החסרים ולפעול ביחד עם ...
Scroll to Top
גלילה למעלה דילוג לתוכן